این روزها بسیار از کاهش حافظه و بیماری‌های مختلف مرتبط با آن شنیده‌ایم؛ یکی از مشهورترین آن‌ها آلزایمر یا فراموشی است. مطمئنا با افزایش سن و کاهش عملکرد ارگان‎‌های مختلف بدن، ذهن نیز رو به کندی خواهد رفت. تحقیقات نشان می‌دهند، از دست دادن حافظه می‌تواند از ۲۰ سالگی شروع و با بالا رفتن سن، بیشتر شود اما آیا تا به‌حال به روش‌های برای تقویت ذهن و جلوگیری از کاهش حافظه خود فکر کرده‌اید؟

در فرایندی به نام Neuroplasticity، مغز شما قادر خواهد بود سلول‌های عصبی تازه بسازد تا اتصالات بین نورون‌ها را بهبود بخشد. مثلا قسمت هیپوکامپ در مغز شما یک ساختمان گرد و شبیه اسب دریایی است که به‌طور عمده از ماده خاکستری ساخته شده و در کنترل هیجان، تمرکز و یادگیری نقش مهمی دارد. این قسمت در طول زندگی‌تان سلول‌های جدید تولید می‌کند؛ اما شما هستید که باید ابزار این کار را فراهم کنید و از این طریق باعث تقویت ذهن خود شوید.

روش‌های برای تقویت ذهن

تغذیه سالم

تغذیه سالم مهم‌ترین عامل در تقویت ذهن
تغذیه سالم مهم‌ترین عامل در تقویت ذهن

مسئله بسیار ساده و صد البته مشخص و درجه اول، مسئله تغذیه شماست. رژیم غذایی مناسب حاوی کربوهیدرات‌ها، امگا ۳، ویتامین D، ویتامین B12، آنتی‌اکسیدان‌ها و تری گلیسیرید با زنجیره‌ی متوسط هر کدام بخشی از عملکرد مغز شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

برای مثال آنتی‌اکسیدان‌ها سلامت مغز شما را حفظ می‌کنند و حتی می‌توانند سبب ساخت سلول‌های جدید مغزی شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌های رنگی و سبزی‌هایی مانند کرفس، کلم بروکلی و گل کلم بسیار فراوان هستند.

 برروی کار خود تمرکز کنید و از  انجام هم‌زمان کارها خودداری کنید

تمرکز، یکی از مولفه‌های اصلیِ حافظه است. برای این‌که اطلاعات از حافظه‌ی کوتاه‌مدت به حافظه‌ی بلند‌مدت شما منتقل شوند، باید به صورت فعّال و مستمر به این اطلاعات توجه کنید. چندوظیفگی (Multitasking) زمانی فقط به دنیای کامپیوترها تعلق داشت؛ اما اکنون همه‌ی انسان‌ها تلاش می‌کنند که در مدت‌زمانی کوتاه، کارهای بیشتری را با بیشترین سرعت ممکن انجام دهند. انجام هم‌زمان کارها شما را کند می‌کند، خطای شما را افزایش می‌دهد؛ بنابراین سعی کنید مطالب جدید را در شرایطی یاد بگیرید که هیچ عاملی تمرکز شما را به هم نمی‌زند و تنها به یادگیری و یا تمرکز بر روی یک موضوع بپردازید.

 کارهای جدید انجام دهید

قبلا در مطلب خلاقیت شغلی در این مورد تا حدودی صحبت کرده‌ایم؛ که چگونه اطلاعاتی را از حافظه خود دریافت می‌کنید؟ با انجام کارهای تکراری مطمئنن بعد از مدتی این الگوها نورون‌های مغز شما آموزش می‌بینند که همین مسیر تکراری را بدون ایجاد ارتباط جدیدی طی کنند. بنابراین محرک‌های جدید باعث واکنش جدید نورون‌ها و تقویت خلاقیت شغلی و زندگی شما خواهند شد.

در کنار کارهای روتین زندگی خود گاها کارهای جدید را امتحان کنید. برای یک روز با دست مخالف خود بنویسید؛ مسیر رسیدن به محل کار خود را تغییر دهید. حتی به سالاد هفتگی خود یک چیز جدید اضافه کنید؛ یک کلاس رقص بروید و هر چیز جدید و متفاوتی ک فکر می‌کنید تعادل همیشگی زندگی کاریتان را بر هم میزند کشف کنید؛ چه کسی می‌داند چه اتفاقات جدیدی در حال رخ دادن هستند.

کمی بخوابید

شاید به نظر سطحی و باور نکردنی باشد اما مغز شما در خواب به طبقه‌بندی مطالب پرداخت و یا حتی مطالبی که مدت‌ها از آن‌ها استفاده نشده باشد را دور می‌ریزد. شما تنها با داشتن یک خواب کامل و کافی می‌توانید ذهن سالمی داشته باشید.

 انجام تمرینات مدیتیشن

انجام تمرینات مدیتیشن و تقویت ذهن
انجام تمرینات مدیتیشن و تقویت ذهن

تا الان در این مورد شنیده‌اید ه بهتر از حداقل برای ده دقیقه در سکوت و با چشمان بسته به هیچ چیز فکر نکنید؟! تمرینات مدیتیشن یا همان مراقبه تأثیر بسیار مثبتی بر سلامت جسمی و روانی شما دارد. به علاوه، مراقبه، به طور مستقیم به بهبود عمل‌کرد تمرکز، یادگیری، تفکر و خلاقیت شما می‌انجامد. مدیتیشن قدرت روحی شما را تقویت می‌کند و باعث تقویت فعالیت و رشد ناحیه مغز شما می‌شود که وابسته به احساسات شادی و رضایت و همچنین حافظه و وضوح ذهنی است.
شروع تمرین را با بستن چشمان خود در جایی آرام، نگه داشتن این حالت به همراه شمارش انجام دهید. سعی کنید افکار را کنار بگذارید و تنها بر روی شمارش تمرکز کنید.

 ادبیات کلاسیک بخوانید

اکثر کتاب‌ها و یا نوشته‌های امروزی انتقال دهنده افکار مختلف با تنش‌های زندگی روزمره و یا تغییرات زیادی احساسی و عاطفی در شما هستند؛ اما ادبیات و اشعار کلاسیک با دیدی واقع‌بینانه‌تر نسبت به جامعه اطراف اجازه می‌دهند تا از خواندن مطلب بدون استراس و تنها لم دادن بر روی صندلی خود لذت ببرید و همه اینها به شما کمک می‌کنند در نهایت مهارت اجتماعی شما بهبود پیدا کرده و ارتباط بین بخش‌های احساسی و اجتماعی مغز شما ارتقا پیدا کند.

 باز هم ورزش کنید

صحبت تکراری تمام متن‌ها و نسخه‌ها، ورزش کردن است و مطمنا ذهن سالم در بدن سالم است. محققان دریافتند که دانش‌جویانی که قبل از آزمون‌ها  تمرین ورزشی متوسط ی دارند، نتایج بهتری از دانشجویانی که ورزش نکردند بدست آورده‌اند. محققان دریافتند که تمرین به طور عمده به توانایی مغز ما در تمرکز کمک می کند، گرچه دقیقا مطمئن نیستند؛ چرا و چگونه باعث تقویت حافظه و تمرکز می‌شود. اما گرچه به نظر من اراده‌ای که سبب می‌شود در طول ورزش درد و رنج را تحمل کرد خود باعث تقویت حافظه و تمرکز است.

 بازی‌های ویدئوی را محدود کنید

محدود کردن بازی‌های ویدئویی، جهت تقویت ذهن
محدود کردن بازی‌های ویدئویی، جهت تقویت ذهن

بازی‌های ویدئویی اکشن با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری مغز مورد بررسی قرار گرفته‌اند و به جریان خون و الگوهای فعالیتی شما نگاه می‌کنند. یافته‌های علمی برای بازی‌های ویدئویی به این نتیجه رسیده‌اند که در ناحیه مغز به نام ganglia basal، یکی از مراکز لذت بخش مغز اثر گذار هستند؛ در حقیقت، این همان قسمت از مغز است که وقتی یک فرد کوکائین تزریق می‌کنند فعال می‌شود! تجربه من با بیماران و حتی یکی از فرزندان خودم این است که آن‌ها در بازی‌ها بدون وقفه ادامه می‌دهند و حتی به‌خاطر بازی کردن مدرسه، کار و زمان‌های که می‌توانند در اجتماع باشند را کنار بگذارند.

 

در انتها باید گفت در واقع مغز نیز مانند یک عضله است و ذهن شما نیز نیاز به تمرین و تحرک دارد و این موضوع باعث حفظ حافظه طولانی مدت شما می‌شود. این شما هستید که با بالا رفتن سن خود و تنها انجام چند تمرین ساده ترجیح دهید ازعبارت “استفاده از آن” یا “از دست دادن آن”  را به‌کار ببرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *