شاید برای شما هم تفاوت خلاقیت و نوآوری چندان شفاف نباشد و بین این دو واژه دچار سردرگمی شوید. با توجه به اینکه انواع مختلفی از خلاقیت وجود دارد ولی باید این نکته را مد نظر داشته باشید که خلاقیت و نوآوری را نمی‌توان اندازه گیری کرد. با این حال نیاز است تا عملکرد این دو موضوع را اندازه‌گیری کنید. بنابراین نیاز است تا مشخص کنید در چه موقعیتی هستید. در جهانی که به سرعت در حال پیشرفت است و هر دو ثانیه یک بار تغییر پیدا می‌کند، ضروری است تا کسب‌وکارها تفاوت خلاقیت و نوآوری را دریابند.

بهتر است تا باور داشته باشید که خلاقیت و نوآوری با هم متفاوت هستند. برای شناخت تفاوت خلاقیت و نوآوری بهتر است در ابتدا به تشریح مفاهیم خلاقیت و نوآوری به صورت جداگانه بپردازیم.

تفاوت خلاقیت و نوآوری

مهم‌ترین تفاوت خلاقیت و نوآوری، مربوط به تمرکز است. خلاقیت در مورد بهره‌گیری از توانایی ذهن برای تصور کردن ایده‌های جدید است. خلاقیت به صورت واضح و آشکار از طریق راه‌های مختلفی قابل نمایش است و ما می‌توانیم به راحتی آثار آن را مشاهده کنیم، بشنویم، لمس کنیم و یا آن‌ها را بچشیم. با این حال، ایده‌های خلاقانه نیز می توانند در ذهن یک فرد مورد آزمایش قرار بگیرند.

خلاقیت یک فعالیت ذهنی است و به ادعای بسیاری از افراد اندازه‌گیری آن مشکل است. فعالیت ذهنی خلاقیت یکی از مهم‌ترین انواع تفاوت خلاقیت و نوآوری است.

از سوی دیگر، نوآوری کاملاً قابل سنجش است. نوآوری در سیستم‌های نسبتاً پایدار تغییراتی را ایجاد می‌کند. نوآوری قابل مشاهده و سنجش است و می‌توانیم نتایج آن را به وضوح مشاهده کنیم.

هم‌چنین نوآوری وابسته به کارهای مرتبطی است که برای ایجاد ایده به آن نیاز است.

انواع کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند با استفاده از شناسایی نیازهای مختلف هر بخش از مشتریان خود، با استفاده از نوآوری منابع خلاقانه را جهت طراحی یک راه‌حل خلاقانه به کار ببرند و بدین نحو می‌توانند از سرمایه‌گذاری خود بیشترین بهره را خواهند برد.

امروزه سازمان‌ها اغلب خلاقیت را دنبال و رصد می‌کنند، اما آن‌چه که را باید واقعاً دنبال کنند نوآوری است. تئودورلویت این‌ گونه توضیح می‌دهد که: ” آن‌‌چه اغلب فاقد آن هستیم خلاقیت در معنای ایجاد ایده نیست، بلکه نوآوری در معنای تولید اثر است. در واقع به کار بردن ایده در کارها می‌باشد.”

کسب‌وکارها و افراد خلاقیت معقولی در زمینه ایده‌ها دارند و مهم‌ترین مشکل این است که باید بتوانیم این ایده‌ها را عملی کرد و به صورت یک نمونه واقعی به بازار عرضه کرد.

 تفاوت خلاقیت و نوآوری

مدیریت نوآوری

خلاقیت و نوآوری اغلب اشتباه گرفته می‌شود و تفاوت خلاقیت و نوآوری به صورت واضح مشخص نشده است. بسیاری از افراد دو واژه خلاقیت و نوآوری را به صورت یکسان به‌ کار می‌برند و از نظر آن‌ها تفاوتی بین خلاقیت و نوآوری وجود ندارد و این دو واژه یکسان هستند. زمان‌ زیادی است که تصور می‌شود که نمی‌توان نوآوری را در یک سازمان تحمیل کرد.

معرفی یک زبان مشترک برای نوآوری- تفکر طراحی- سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا بهتر بتوانند مراحل مختلف تلاش‌های نوآورانه در سازمان‌های خود را اندازه‌گیری کنند.

برای به کار بردن تفکر طراحی، لازم است تا تفکر طراحی را به عنوان یک سیستم از فضاهای هم‌پوشان درک کنیم. به جای اینکه آن را به عنوان یکی از مراحل فرآیند به حساب بیاوریم. یعنی تفکر طراحی یک مرحله جداگانه نیست بلکه یک فرآیند کلی است که می‌تواند در کسب‌وکارها عملی شود. این فضاها عبارتند از: الهام، که در طی آن مشکلی که باعث ایجاد انگیزه جهت یافتن راه‌حل‌های مختلف برای حل این مشکل می‌شود را شناسایی می‌کند. ایده‌ها: که شامل مراحل روند تولید و توسعه ایده‌ها می‌شود و در نهایت پیاده سازی: شامل فعالیت‌هایی است که ایده‌های خلاق را که به صورت ایده و طرح اولیه هستند را به بازار عرضه می‌کند. هر پروژه طراحی ممکن است بیش از یک بار به مرحله قبلی بازگردد و به عنوان یک تیم عملیات‌های مختلفی مانند تحقیق، توسعه و تکمیل کردن آن اقدام کنید.

اگر سازمان‌هایی وجود دارند که شاید ایده‌های قبلی‌شان مورد استقبال بازار قرار نگرفته است و نتوانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازارهای مورد توجه خود را به دست آورند، متوجه این موضوع می‌شوند که چه مبحث مهمی را از دست داده‌اند و تفکر طراحی می‌تواند چه کمک شایانی به کسب‌وکارهای مختلف انجام دهد.

استفاده از تفکر طراحی سبب می‌شود تا سازمان‌ها بتوانند در ابتدا به عمر این ایده توجه کنند و پس از توسعه اولیه ایده روی خلاقیت سرمایه‌گذاری کنند. برای ارزشمند بودن، باید خلاقیت کاربردی همیشه به نوآوری منجر شود. یعنی پیوند یک ایده عالی با نیاز واقعی مشتری( یا بهتر از آن، نیازهای یک بازار کل). در این مرحله تفکر طراحی به عنوان یک راهنما شما را راهنمایی می‌کند و مشاوره‌های لازم را به شما می‌دهد.

برای موفقیت هر استراتژی نوآورانه در هر گروهی وجود رهبران موفق الزامی و حیاتی است. این کار آن‌ها است تا اطمینان حاصل کنند که نوآوری به صورت پیوسته در حال جریان است و عملی می‌شود و کارکنان به صورت روتین کارهای معمولی خود را انجام نمی‌دهند. رهبران موارد ضروری را که نیاز است یا نیاز نیست را به صورت عملی مشخص می‌کنند.

خلاقیت از رده‌های سنی پایین هم قابل آموزش است. یکی از مناطقی و مراحلی که می‌توان اقدام به آموزش خلاقیت کرد مدارس هستند. در این پست ۱۹ ایده برای ترویج خلاقیت در کلاس و مدرسه بیان شده است.

چالش شرکت‌‌هایی که در زمینه نوآوری فعالیت می‌کنند.

سازمان‌هایی که به صورت جدی در زمینه ارتقا نوآوری فعالیت می‌کنند باید با دو موضوع اصلی مبارزه کنند: ریسک‌پذیری و ناکامی شکست.

نوآوری همواره شامل ریسک است و همه ریسک‌ها احتمال شکست خوردن را دارند. شکست هرگز نباید به عنوان یک نقطه سیاه در فعالیت و رزومه کسب‌وکار شناخته شود. بلکه شکست یک تجربه یادگیری است. رهبران و سازمان‌های مختلف نباید نگران شکست خوردن باشند. شکست به عنوان یک تجربه یک یادگیری طلقی می‌شود. آن‌ها نیاز دارند تا نیازهای واقعی مشتریان را برآورده سازند. تفکر طراحی مسیرهایی را برای ریسک‌ پذیری فراهم می‌کند که قابل کنترل، قابل تکرار و هدایت به منظور به حداکثر رساندن اثربخشی ایده جدید باشد.

البته، اصطلاح” نوآوری” به چیز جدید و متفاوت اشاره دارد. با این حال، توجه به شرکت‌هایی که به طور مداوم در صنایع نوآور هستند همیشه یک عمل خوب و پسندیده است. شرکت‌هایی را که از اصول تفکر طراحی برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود استفاده می‌کنند را در نظر بگیرید. در ادامه سه شرکت که در صنایع خود به صورت مداوم نوآور هستند را بررسی می‌کنیم:

– پروکتر و گمبل نوآوری تحت هدایت مدیر عامل سابق ژنرال لافلی نوآوری را پذیرفت. ارزش اموال P&G در طول اجرای آن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یافت. در سال ۲۰۰۰ ارزش برند مصرف‌کننده ۱۰ میلیارد دلار بود که امروزه این ارزش به ۲۲ میلیارد دلار رسیده است.

– Kaiser Permanente که به عنوان بزرگ‌ترین ارائه دهنده خدمات بهداشتی غیرانتفایی در ایالت متحده آمریکا شناخته می‌شود. این گروه بیش از ۵ سال است که بر روی محیط کل بهداشت و درمان فعالیت می‌کند. برنامه‌ای که تفکر طراحی را در هر جنبه‌ای از عملیات اعم از پرونده‌های پزشکی و سایر فعالیت‌های این کسب‌وکار می‌پردازد. نتایج حاصل از کاربرد تفکر طراحی توسط این کسب‌وکار بسیار شگفت‌انگیز است: بهبود سلامت بیمار، رضایت مراجعه‌ کنندگان، سلامت خواب، تشریع بهبودی و کنترل هزینه‌ها بخشی از نتایج این کاربرد توسط Kaiser Permanente است.

– Square که یکی از کسب‌وکارهای مرتبط در زمینه خدمات مالی است و از آن‌جایی که این دستگاه متصل شونده به میلیون‌ها فروشنده سیار و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند، به طور خاص با نوآوری در ارتباط است.

نوآوری که در Square متوجه آن می‌شوید این است که اقتصاد به سرعت در حال تبدیل از حالت کاغذی به حالت‌های دیگر مانند اعتباری و دیجیتالی و غیره است. به عبارت ساده‌تر آن‌ها فقط به پول نقد و دستگاه‌ها‌ی کارت‌های اعتباری بسنده نکردند و در صدد راه‌هایی بودند تا بتوانند مشتریان را ترغیب به استفاده از خدمات مختلف ارائه شده بکنند و طول عمر مشتری خود را افزایش دهند.

در دنیای کسب‌وکار کنونی خلاقیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سازمان‌ها باید خلاقیت را ارتقاء دهند. نوآوری در کسب‌وکار با اجرای ایده‌ها از طریق یک فرآیند نوآوری، سبب بروز آن ایده برای شرکت‌ها و مشتریان‌شان می‌شود.

منبع: businessinsider

1 دیدگاه برای “تفاوت خلاقیت و نوآوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *